vineri, 18 iulie 2014

Salonul auto de la A, la Z: Jensen

  Jensen Motors a fost un producător de maşini sport şi vehicule comerciale, cu sediul în West Bromwich, înfiinţată în 1937 de către fraţii Alan şi Richard Jensen, tot la această dată începând producţia de autovehicule, iar mai târziu extinzându-se şi la producţia de autocamioane şi autocare.
   Maşinile produse de ei puteau fi personalizate în funcţie de preferinţele clientului. Motoarele şi şasiurile le cumpărau de la alţi producători de automobile. Printre motoarele folosite de ei se numără şi: Ford V-8, Austin 6 cilindrii, Lotus model 907 DOHC 4 cilindrii, Chrysler 360 şi 383/440.
   Nu a intrat niciodată în top 10 al producătorilor de automobile din Marea Britanie, deoarece maşinile erau foarte scumpe şi volumul producţiei foarte mic. Profitul companiei era adus în mare parte din producţia de camioane şi din producţia altor mărci cum ar fi: Volvo P1800, Austin-Healey 100 şi 3000 şi Sunbeam Tiger.
   Fraţii Alan şi Richard Jensen erau specializaţi în primul rând pe construcţia de caroserii, iar priceperea şi ingeniozitatea lor i-au adus în atenţia celor mai înstăriţi oameni ai vremii. Între clienţi s-a aflat şi Clark Gable, care şi-a dorit o siluetă aparte având la bază un şasiu de Ford. Imaginea rezultatului final s-a dovedit atât de spectaculoasă încât Ford i-a angajat pentru a fabrica o serie de modele denumite Jensen-Ford.
   Primele alternative sport autentice Jensen au urmat după război, odată cu intrarea în companie a unui designer faimos la acea vreme, Eric Neale. De imaginaţia lui se leagă renumele fraţilor Jensen în rândul modelelor cu design şi performanţe dinamice superioare.
   Capodopera mărcii britanice, Interceptor, a fost lansată în 1966 şi a fost pentru prima oară când un producător englez apela la un carosier italian pentru design. Colaborarea s-a dovedit totuşi cea mai inspirată decizie, iar Interceptor a devenit unul dintre cele mai reprezentative modele britanice ale anilor 1960 – 1970. Chiar dacă sub capotă se ascundea un motor V8 de origine Chrysler, se pare că pasionaţii apreciau mai mult caroseria fascinantă, mai ales în cazul versiunii hatchback, unde luneta include şi geamurile laterale din spate având de asemenea rol de hayon. Din păcate, Interceptor a fost ultimul model fabricat de Jensen până la faliment în 1976. Cu toate acestea, pasionaţii din toată lumea au menţinut legenda în viaţă. Proprietarii unui Interceptor sunt mândri de maşina lor şi sunt pregătiţi să investească sume substanţiale pentru întreţinere şi restaurare. Performanţele sunt susținute de o caroserie aerodinamică şi de o putere ce la anumite versiuni ajunge la 390 CP.
   Anunţul că Jensen Interceptor revine în producţie a atras atenţia întregii lumi asupra celui mai reprezentativ model britanic super sport din anii 1960. Noul Interceptor va prelua moştenirea bolidului construit de fraţii Jensen, dar va beneficia de aportul aceloraşi consultanţi care au gândit succesul lui Aston Martin.
   În prezent, compania elveţiană care deţine drepturile de utilizare a mărcii Jensen a apelat la consultantul britanic CPP în dorința de a reduce pe piață un model Interceptor modern și performant. CPP, abrevierea de la Coventry Prototype Panels, este un holding specializat pe realizarea de prototipuri cât şi de serii limitate de supercar-uri. Până acum, CPP s-a implicat în evoluţia a numeroase mărci exclusiviste, precum Aston Martin, Bentley, Rolls-Royce şi Spyker.
   Interceptor urmează a fi asamblat într-un număr redus de unităţi şi va fi disponibil începând cu anul 2014 la un preţ de peste 200.000 euro. Caroseria șşi structura de aluminiu alături de o motorizare specială vor garanta performanţe de top, speculaţiile indicând o accelerație de la 0 la 100 km/h în 4,5 secunde şi o viteză maximă de peste 300 km/h.
 1935 Jensen-Ford Woodie

 1938 Jensen S-type

 1950-1957 Jensen Interceptor

 1959 Jensen 541R

 1965 Jensen CV8

1966–1971 Jensen FF

 1969 Jensen FF Mk.II

1972-1976 Jensen-Healey

1975 Jensen GT

2001Jensen S-V8

2014 Jensen Interceptor (proiect estimat)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu