miercuri, 4 iunie 2014

Salonul auto de la A, la Z: Jeep

   Jeep este o marcă de automobil produs de compania americană Chrysler. Este cea mai veche marcă de vehicule off-road (de asemenea sport utility vehicle – SUV). (În engleză off-road înseamnă „în afara drumului” şi se referă la maşinile pentru teren accidentat.) Jeep-ul a inspirat o serie de alte maşini militare de tip „Light Utility Vehicles”, cum ar fi Land Rover, care este ca vechime a doua marcă de automobile off-road. Primul vehicul Jeep a apărut mai întâi ca prototipul Bantam BRC, acesta devenind principala maşină off-road a Armatei SUA şi a Aliaţilor în timpul celui celui de-al Doilea Război Mondial şi în perioada de după război.
   În anul 1939 realizarea unui vehicul militar universal devenise o cerinţă stringentă. Din această nevoie s-a născut Jeep-ul şi, odată cu el, o serie de poveşti şi istorioare. Vehiculul pătrăţos a făcut față cu succes pe parcursul a trei războaie, fără a menționa intensa sa folosire în scopuri civile. Jeep-ul s-a dovedit a fi un vehicul eficient şi robust, devenind simbolul american în eforturile de război, nici un obstacol nereuşind să-l oprească. Jeep-ul a reprezentat pentru transportul terestru ceea ce a însemnat avionul pentru transportul aerian.

   Istoria Jeep-ului e portretizarea ingineriei americane. În 1939 armata americană dorea înlocuirea motocicletelor și a vehiculelor învechite aflate în uz. Se cera ceva care să se ridice la nivelul standardelor militare. De altfel a fost întocmită și o listă a cerințelor ce trebuiau îndeplinite de un asemenea vehicul. De exemplu: vehiculul trebuia să aibă o capacitate de încărcare de 272 kg, ampatamentul nu trebuia să depășească 191 cm, înălțimea sub 92 cm, trebuia să aibă o formă rectangulară, să aibă tracțiune integrală, greutatea sa totală nu trebuia să depășească 544 kg.

   Din 135 companii invitate să participe la concurs, doar 3 au răspuns. E vorba de Ford Motor Company, Willys-Overland și American Bantam Car Company. Bantam a fost cea mai promptă, ea prezentându-și planurile pentru vehicul în numai 5 zile. Willys a întârziat cu planurile sale, modelul propus costând mai mult.

      Contractul inițial, de 70 de Jeep-uri, a fost acordat Companiei Bantam. Însă, în momentul testării, modelul lor s-a dovedit un eșec. Cel de-al II-lea Război Mondial izbucnise deja în Europa, astfel încât au fost acceptate modelele propuse de celelalte 2 companii. Cel al companiei Willys s-a dovedit a fi cel mai bun, urmat de prototipul celor de la Ford și apoi de Bantam. Era însă o problemă, vehiculul realizat de Willys cântărea mai mult decât era trecut în specificațiile armatei. Inginerii de la Willys au dezmembrat mașina, au subțiat tăblăria, iar aproape 5 kg de vopsea au fost date jos. La o nouă cântărire avea cu aproape 2 kg mai puțin decât cereau standardele. Modelul Willys era de acum universal, însă trebuia să folosească unele componente ale Ford și Bantam.

   În iulie 1941 armata era gata să producă un număr mare de vehicule 4X4, Willys obținând contractul pentru 738,74$ de mașină.

   Numele de Jeep are de asemenea o istorie interesantă. Se spune că numele vine de la modelul propus de Ford, de "general purpose vehicle". De aici și inițialele "Gee Pee", inițiale care s-au transformat în "Jeep", undeva dincolo de liniile de luptă. O altă variantă susține că numele vine de la Eugene the Jeep, unul din personajele desenului animat "Popeye".

   Cuvântul "jeep" era folosit în armată cu mult înaintea apariției vehiculului respectiv și avea mai multe înțelesuri, de la "soldat leneș" la "unealtă/piesă nefolositoare".

   Jeep-ul lui Willys a devenit, în timpul celui de-al II-lea război mondial, un adevărat simbol al SUA. Imaginea sa suprasaturase documentarele acelui moment, documentare privind eliberarea Europei. Jeep-ul nu a fost un simbol al tehnologiei superioare ci, mai degrabă, simbolul curajului spiritului american.

   În 1945, 660.000 de Jeep-uri abia ieșite din fabrică au participat pe fronturile din Asia, Africa și Europa. Multe dintre ele au rămas acolo și, după război, componentele lor au fost integrate altor vehicule. Oriunde a ajuns, Jeep-ul a fost considerat o mașină de folosință generală. A fost folosit pe post de ambulanță, tractor, mașină de cercetare, în funcție de nevoia posesorilor.

   După război Jeep-ul și-a găsit rostul și în viața civilă, fiind folosit mai ales pe timp de iarnă, la munca câmpului, la transportul corespondenței. Primul model cu destinație civilă a fost lansat în 1945 și s-a numit CJ (Civilian Jeep).

   Pe data de 19 martie 1952 a fost produs Jeep-ul cu numărul 1 milion.
  Marca Jeep a fost vândută de Willys corporației Kaiser iar mai apoi, în 1970, companiei American Motors, pentru ca începând din anul 1987, Chrysler să fie proprietarul său.
  Astăzi tradiția Jeep este continuată de modele precum Wrangler şi Grand Cherokee.

 1941  Bantam Jeep


 1943  Willys Jeep


 1962-1970 Jeep Gladiator


1962-1988 Jeep Gladiator Pickup


2002 Jeep Compass Concept


2002 Jeep Grand Cherokee


2004 Jeep Rescue Concep


2004 Jeep Treo concept


2005 Jeep Gladiator concept


2005 Jeep Hurricane Concept

2008 Jeep Renegade Concept


2011 Jeep Wrangler Renegade


2014 Jeep Cherokee


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu