vineri, 24 mai 2013

Salonul auto de la A, la Z: Citroën



   Citroën este un constructor de automobile francez, cu sediul la Paris, parte a grupului PSA Peugeot Citroën. Compania a fost înfiinţată în anul 1919, de către Andre Gustave Citroen.
   După finele primului Război Mondial în 1918, Andre Citroen îşi propune să abandoneze producţia de armament şi îşi pune în aplicare marele său vis de a produce în serie un automobil popular.
   În ianuarie 1919, Andre Citroen anunţa în presa franceză că va construi în scurt timp primul automobil francez de serie la un preţ de numai 7.250 franci francezi, fiind la un sfert din preţul unui vehicul comercializat înainte de război. După ce a preluat producătorul auto Mors, Andre Citroen împreună cu partenerii săi - inginerul Jules Salomon, respectiv Georges Marie Haardt, specializat în vânzări - demarează producţia de serie a primului automobil cu numele Citroen, cu toate că fabrica de la Javel nu era complet finalizată.
    La data de 4 iunie 1919 are loc lansarea oficială a modelului, acesta fiind denumit Citroen Type A, în timp ce primul exemplar a fost livrat în data de 7 iulie 1919 unui vânzător de animale din Beaulieu sur Dordogne. Noul Citroen Type A dispunea de numeroase tipuri de caroserie şi beneficia de un motor cu 4 cilindri de 1.327 cmc care dezvoltă 10 CP şi permitea o viteză maximă de 65 km/h în timp ce consumul Citroen Type C 5CVera de 7.5l/100 Km. După numai un an de activitate, timp în care fabricase circa 20.000 de automobile şi având o producţie zilnică de 100 de automobile pe zi, Citroen devine un etalon al productivităţii în Europa.
    În mai 1921 este lansat un nou model denumit B2, ca succesor al modelului Type A. Noul Citroen B2 beneficia de un design mai elegant şi propunea numeroase îmbunătăţiri de ordin tehnic, printre care ventilatorul electric pentru instalaţia de răcire a motorului.
    În martie 1922 este lansat un nou model denumit Type C, făcând debutul în clasa mică, până la acel moment segmentul fiind monopolizat de constructorii francezi Peugeot şi Renault. Citroen-ul Type C dispunea de o caroserie tip torpedo cu două locuri şi avea echipat un motor cu 4 cilindri de 856 cmc care dezvoltă 11 CP.
    În 1924 este lansat modelul B10 şi a reprezentat o variantă îmbunătăţită a modelului B2. Realizat pe o bază mecanică a modelului B2, Citroen-ul B10 beneficia în premieră pentru un model european de un şasiu realizat în întregime din oţel. Până în octombrie 1925 au fost construite 17.259 exemplare, majoritatea în varianta de caroserie berlină.
   În octombrie 1925 este lansat un nou model denumit B12 şi care a înlocuit în gamă modelele B2/B10. Noul B12 era echipat cu un motor cu 4 cilindri de 1.5L şi care dezvolta între 20 şi 22 CP. 
   Tot în octombrie, dar 1928, sunt prezentate două noi modele: C4 şi C6. Primul, modelul C4 înlocuia în gama modelul B14 şi beneficia de numeroase îmbunătăţiri de ordin tehnic precum introducerea cutiei de viteze realizată din fontă, răcirea motorului cu apă prin intermediul unei pompe, aprinderea cu ajutorul unui distribuitor Delco-Remy, şasiu întărit cu lonjeroane fixate cu legături şi nu în ultimul rând de un design modernizat.
   În februarie 1931 a fost lansată o versiune mai luxoasă a modelului C6 denumită CGL şi care beneficia de un motor mai performant, precum şi de o finisare luxoasă. Către sfârşitul anului 1931 a avut loc o altă premieră pentru Citroen: introducerea motorului flotant pe modelul C6, în urma achiziţionării licenţei ”Floating Power” de către Andre Citroen.
    În 1932 este lansat succesorul modelelor C4/C6 denumit Rosalie. Acesta era oferit în trei versiuni 8CV, 10CV şi 15CV disponibile în 4 variante de caroserie - berlină, coupe, roadster şi utilitară.
    În 1933 este prezentat Rosalie Diesel - primul automobil particular din lume echipat cu motor diesel. Până în 1935 au fost fabricate circa 114.000 exemplare de Citroen Rosalie.
    Pe data de 18 aprilie 1934 este prezentat un nou model denumit Traction Avant şi care înlocuia în gamă modelul Rosalie. Conceput de inginerul Andre Lefebvre în doar 15 luni, noul model Traction Avant marca începutul unei noi ere în industria auto beneficiind de soluţii tehnice aplicate în premieră pe un automobil de serie: transmisie pe roţile din faţă, caroserie monococă (dintr-o singură bucată), suspensie cu roţi independente prevăzută cu bare de torsiune, cutie de viteze cu trepte sincronizate, direcţia cu cremalieră, sistem de frânare cu comandă hidraulică, motor montat pe suporţi de cauciuc, gardă la sol cu înălţime redusă şi nu în ultimul rând caroseria atent studiată din punct de vedere aerodinamic, aceasta din urmă fiind desenată de Flaminio Bertoni.
    Producţia Citroen-ului 2CV demarează către sfârşitul anului 1948, acesta bucurându-se încă de la debut de un mare succes comercial datorită preţului mic de achiziţie şi a costurilor mici de întreţinere.
   În 1952 este realizat un prim facelift modelului Traction Avant, acesta beneficiind de ample retuşuri la exterior şi interior precum şi prin introducerea de noi dotări. Prezentarea oficială a avut loc la Salonul Auto de la Paris din Citroen 2CV Sahara acelaşi an.
    În 1954 Citroen introduce în premieră mondială suspensia hidropneumatică pe modelul Traction Avant.
    În mai 1957 este lansat modelul ID19 care reprezenta o variantă mai accesibilă decât modelul DS19.
   Cu ocazia Salonului Auto de la Paris din 1961 este lansat un nou model denumit Ami6 şi care se plasa în gama Citroen între popularul 2CV şi revoluţionarul ID/DS19.
    În 1965, Citroen achiziţionează constructorul auto francez Panhard după ce cu 12 ani înainte demarase o colaborare între cei doi constructori auto francezi. Doi ani mai târziu în 1967, Citroen sistează producţia de automobile sub marca Panhard.
    În 1967 este lansat un nou model denumit Dyane care iniţial s-a dorit ca succesor al modelului 2CV.
    În 1968 Societe Anonyme Andre Citroen, cum era denumit până în acel moment constructorul auto francez, este restructurată şi denumită acum Citroen SA. Tot în 1968 se pun bazele unei colaborări cu constructorul auto italian FIAT şi este achiziţionată firma italiană Maserati, specializată pe producţia de automobile sport şi de lux de către Citroen. În acelaşi an, în luna mai, este lansat modelul Mehari.
   În 1969 a fost introdus în premieră pe un model Citroen sistemul de alimentare cu injecţie electronică de benzină pe modelul DS21, puterea maximă dezvoltată fiind acum de 125 CP.
    La Salonul Auto de la Geneva din 1970 este lansat un nou model de clasă superioară denumit SM. Noul Citroen SM a impresionat încă de la debut prin designul avangardist atât la exterior cât şi la interior, soluţiile tehnice de ultima oră folosite, unele aplicate în premieră, finisarea luxoasă şi numărul impresionant de dotări.
    În august 1970 este prezentat un nou model de clasa medie denumit GS (Grand Serie) şi care se situa în gama Citroen între modelele Ami8 şi DS/ID. Citroen-ul GS s-a impus repede pe piaţă asta şi datorită ziariştilor, inginerilor precum şi a clienţilor care au apreciat soluţiile tehnice avansate, confortul la rulare, ţinută de drum sigură şi siguranţa oferită pasagerilor obţinând titlul “Car of the year 1971” în Europa.
    Pe data de 28 august 1974 este lansat un nou model botezat CX şi care înlocuia în gamă celebrul model DS. Datorită numeroaselor calităţi recunoscute şi apreciate, modelul CX a obţinut titlul “Car of the year 1974” în Europa.
    În mai 1975, constructorul auto francez Peugeot vinde firma italiană Maserati către firmă italiană DeTomaso, specializată pe construcţia de automobile sport şi de lux. Un an mai târziu, în luna mai, Peugeot achiziţionează de la Michelin până la 90% din acţiunile lui Citroen, ambele formând un grup denumit PSA, controlat de familia Peugeot.
    În decembrie 1976, Citroen semnează un acord cu R.S.România pentru construirea la Craiova a unei fabrici de automobile ce avea să devină cea mai modernă din Europa Centrală şi de Est. Noua societate romano-franceză a Citroen Visa Special a fost denumită Oltcit şi urma să fabrice la noua fabrică succesorul modelului Ami8 în circa 4 ani.
    În octombrie 1981, cu ocazia Târgului Internaţional de la Bucureşti, este prezentat în premieră noul Oltcit,  care urma să se fabrice la fabrica de la Craiova fiind oferit în două versiuni: Special, echipat cu motor în 2 cilindri de 652 cmc şi care dezvolta 34 CP; Club, echipat cu un motor în 4 cilindri de 1.129 cmc, care dezvoltă 57 CP.
    În iulie 1990 după o carieră longevivă de 42 de ani timp în care au fost fabricate 5.514.196 exemplare, producţia modelului 2CV este oprită.
 
Citroen 2CV 
 

1975 Citroen DS


2006 Citroen C Metisse


2008 Citroen GT Concept


2010 Citroen Survolt Concept


2012 Citroen  Metropolis Concept


2012 Citroen  DS9 Concept


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu