vineri, 15 februarie 2013

Salonul auto de la A, la Z: Bentley

   Bentley Motors Limited este un constructor britanic de automobile, fondat pe 18 ianuarie 1919 de Walter Owen Bentley (cunoscut ca W.O. Bentley sau doar „W”). Compania Bentley are sediul în Crewe, Anglia. Din 1998, compania face parte din Grupul Volkswagen.
   Ca majoritatea pionerilor în istoria auto mondială, drumul mărcii Bentley către faimă şi succes a fost unul dificil şi plin de întâmplări neprevăzute. W.O. Bentley şi-a început cariera în domeniu ca inginer de cale ferată în jurul anilor 1900. Puţin mai târziu a devenit pasionat de cursele de motociclete, în care s-a implicat activ, un lucru comun pentru englezi înainte de Primul Război Mondial.
   În timpul Primului Război Mondial, Benltey a fot inginer în aviaţia britanică, iar la sfârşitul războiului s-a decis să-şi deschidă o companie producătoare de automobile sport performante. Astfel, în anul 1919 s-a născut Bentley Motors Ltd. Compania avea la început un capital lichid foarte mic, lucru care avea să afecteze puternic evoluţia sa în decada următoare.
   Fiind un pilot pasionat, primele vehicule produse de Bentley au fost maşini de curse foarte performante, care, în scurt timp, au devenit campioane în cursele europene interbelice. Astfel, maşinile de curse Bentley au câştigat de patru ori Cursa de 24 de ore de la Le Mans, între anii 1923 şi 1931.
   Anul 1931 a marcat decesul companiei. Mai precis, W.O. Bentley şi-a dat seama cu mult înaintea acestui an că piaţa maşinilor sport de curse era foarte limitată şi, în consecinţă, compania trebuia să producă doar maşini de succes, care să acopere cheltuielile şi investiţiile uriaşe. Spre sfârşit, compania Bentley, cu sediul la Londra, a construit şasiuri adaptate unor caroserii personalizate, pentru clienţi foarte înstăriţi. De exemplu, unul dintre ultimele modele astfel create avea un motor uriaş, de 8 litrii şi 6 cilindrii. Aceste şasiuri şi motoare puternice au fost încorporate în caroserii nu doar de maşini sport performante, ci şi în caroserii exclusiviste de limuzine, autoturisme personale şi chiar în coupe-urile cu două locuri. Bentley a devenit un concurent major pentru Rolls-Royce, o altă companie britanică producătoare de maşini de lux.
   Totuşi, în Anglia s-a instaurat perioada marii regresiuni economice, astfel încât compania privată Benltey Motors Ltd. A devenit falimentară. Spre sfârşit Bentley a încercat să vândă compania unei alte firme, dar înţelegerea a fost sabotată de Rolls-Royce, care, în final, a achiziţionat în întregime compania Benltey în anul 1931. W.O. Bentley a devenit curând angajat la firma rivală Rolls-Royce. Astfel a început era aşa numitelor maşini Rolls-Bentley, care erau mult mai sportive decât modelele originale anterioare Rolls-Royce, însă nu au reuşit să se impună la competiţiile europene şi nici în Cursa de 24 de ore de la Le Mans.
   În decada dinaintea celui de-al doilea Război Mondial, linia Bentley a produs, de fapt, maşini Rolls-Royce. Şasiurile Bentley de la acea vreme s-au inspirat din cele ale anilor 20. Mai târziu, acest sasiu a primit un design sportiv şi a fost combinat cu un motor Rolls-Royce de 3,5 litrii. În această formulă, maşinile produse au înregistrat un mare succes, primind chiar un titlu neoficial de cele mai silenţioase maşini sport din acea vreme.
   Cel de-al doilea Război Mondial a devastat economia britanică şi compania Rolls-Royce a suferit profund. Modelul Bentley Mark VI a devenit o copie fidelă a modelului Rolls-Royce Silver Dawn, dotat doar cu un grilaj şi radiator schimbat. În 1952, conceptul de hot-rod a fost reînviat sub forma modelelor Tip R şi în particul sub forma modelului Tip R Continental, un automobil coupe capabil de performanţe şi viteze uimitoare. Acest model a fost dezvoltat şi îmbunătăţit de-a lungul următorilor ani, ajungând să includă un motor V8 cu viteze maxime de 150 MPH şi cu un demaraj de la 0 la 60 MPH în doar 7 secunde. Era un model de top, ce îmbina performanţa extremă cu luxul caracteristic Rolls-Royce.
   Puţin mai târziu, anii '60 şi vremurile tumultoase din punct de vedere financiar au culminat cu achiziţia companiei de către conglomeratul Vickers, care, mai târziu, a vândut brandul Rolls-Royce companiei BMW şi brandul Bentley grupului Volkswagen AG. A rezultat astfel un adevărat conflict între cei doi giganţi producători auto germani, care a dus la numeroase procese, precum şi la animozităţi majore reciproce...
   În ciuda tuturor piedicilor, grupul Volkswagen a reînviat tradiţia sportivă a legendarei mărci Bentley. Aceasta s-a întors chiar şi la cursa de anduranţă de 24 de ore de la Le Mans, pe care a câştigat-o în 2003, când primele două poziţii au fost ocupate de cele două maşini Bentley participante la competiţie. Această dublă victorie impresionantă a entuziasmat fanii englezi de pretutindeni şi a ameliorat faptul că momentan compania originar englezească Bentley, o adevărată emblemă a istoriei auto britanice, este deţinută de un concern german.
   Dar, cel mai încântat ar fi fără îndoială W.O. Benltey, fondatorul mărcii, ştiind că, în prezent, compania sa este despărţită, în sfârşit, de rivala Rolls-Royce

 1999 Bentley - Hunaudieres



 Bentley Concept Electric Vehicle Dubbed Ten11


 Bentley Silver Wings Concept


Bentley Super Monaco Concept


 Bentley Supercar Concept


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu