miercuri, 27 februarie 2013

Salonul auto de la A, la Z: BMW

   BMW, acronimul pentru Bayerische Motoren Werke AG (Uzina Bavareză de Motoare SA), este un producător german de automobile, motociclete şi motoare.   
  Sigla alb-albastră folosită pînă în prezent, utilizează aceleaşi culori ca ale steagului Bavariei, sugerând simultan o elice albă care se roteşte, având ca fundal un albastru similar cu cel al cerului. Grila frontală caracteristică, de forma „rinichi dublu”, a fost prima dată folosită la modelul BMW 303, la începutul anilor 1930. 
   Firma BMW, este una din marile firme de automobile la nivel mondial, având ca subdivizii ale sale alte companii producătoare de automobile, cum ar fi: BMW MINI şi Rolls-Royce. Marca britanică Rover a fost (1994 - 2000) parte a concernului.
   Sloganul german original al firmei este „Freude am Fahren”, ceea ce se traduce liber prin: Plăcere la condus, plăcere la volan. 
   Precursor al firmei BMW, au fost în 1913 fondată de Karl Rapp, firma „Rapp Motorenwerke GmbH”. Fiind iniţial o uzină de fabricare de motoare. În tânăra firmă, inginerul Max Fritz a inventat în 1917 motorul de avion cu supracomprimare, motor care putea să urce la înălţimi mai mari. Construcţia motorului fiind foarte bună, compania a semnat un contract cu armata Regatului Prusiei pentru construirea de 2.000 motoare de tip Motor V12, asigurându-şi astfel viitoarea dezvoltare. Comanda a presupus finanţarea suplimentară, care a fost asigurată prin asocierea lui Rapp cu Camillo Castiglioni şi Max Friz.
   În 1922, principalul acţionar, Camillo Castiglioni, a părăsit firma, a luat dreptul numelui BMW şi s-a dus la firma bavareză de aeronave: „Bayerische Flugzeug-Werke” (BFW). Bayerische Flugzeug-Werke au rezultat din Gustav-Otto-Flugzeugwerk, înfiinţate la data de 7 martie 1916, de Gustav Otto, un fiu a lui Nikolaus Otto, inventatorul Motorului-Otto. Localizarea uzinei în cartierul Milbertshofen a fost aleasă pentru că era aproape de Gustav-Otto-Flugzeugwerk. De aici rezultă şi data înfiinţării uzinei BMW pe data de 7 martie 1916.
    În anul 1923, Max Friz şi Martin Stolle au creat prima motocicletă R 32, cu motor boxer şi antrenare cu cardan (principiu de bază, care a rămas până astăzi) şi cadru cu ţeavă dublă.
   În 1928, BMW a achiziţionat în Eisenach, Farzeugfabrik Eisenach AG, un producător de maşini mici. Dixi, şi aşa a devenit producător de automobile. La 22 martie 1929, BMW produce primul autoturism în serie. Modelul BMW 3/15 DA 2, care au fost o licenţă British Austin Seven.
   În timpul celui de-al doilea Război Mondial, BMW producea motoare de avioane în Allach (un cartier al München-ului) la uzina a II-a, cu muncitori în regim de "muncă forţată" şi prizonieri, din lagărele de muncă al Allach-ului şi din alăturatul lagăr de concentrare, Dachau. Tot în această perioadă s-au construit şi foarte multe motociclete pentru a fi utilizate în război.
   În anul 1945, după război, principalele uzine din München au fost aproape complet distruse. Uzina din Eisenach a fost preluată de Uniunea Sovietică şi fiind în posesia a tuturor instrumentelor de producţie, a putut oferi din nou toate tipurile de dinaintea războiului, produsele ieşind pe poarta fabricii chiar sub numele de BMW. Din moment ce BMW, din München, nu a acceptat ca uzinele din Eisenach să producă autoturisme sub acest nume, au interzis prin decizie de judecată, în 1951, ca în Eisenach, pe atunci DDR (Republica Democrată Germană), să se mai producă sub marca BMW, iar cei din Eisenach au schimbat numele în EMW.
    În anul 1962, noulul BMW 1500 - "noua clasă", cum era numit atunci - plus versiunile BMW 1800 şi BMW 2000 au avut un mare succes, care, după victoriile în „Tourenwagen-Rennen” (Raliu de autoturisme al firmelor cu producţie de serie) s-a accentuat galopant. Revirimentul definitiv al firmei BMW a venit odată cu prezentarea modelelor „zero doi” (1602, 1802, 2002 / 2002tii), în anul 1966.
    La sfârşitul anilor 1970, BMW a dezvoltat o variantă sportivă a seriilor „3” şi „5”, acestea numindu-se M3, respectiv M5, iniţiala „M” însemnând aici motorsport. Odată cu apariţia modelului din seria 6, a luat naştere proiectul BMW M6. Principalul concurent al modelelor „M” al firmei este reprezentat de modelele AMG al concernului Mercedes-Benz.
   BMW preia producătorul englez de automobile Rover Group (Rover, MG, Mini, Land Rover), în anul 1994. Puţin mai târziu, la 16 martie 2000, BMW s-a retras din proiectul Rover. MG Rover a fost vândut pentru suma simbolică de 5 lire sterline la o comunitate de investitori englezi, iar Land Rover, pentru o sumă mult mai mare (noul Range Rover fusese deja conceput), a fost vândut firmei Ford. Marca MINI a rămas la BMW.
   În anul 2003, BMW preia firma Rolls-Royce-Motor Cars. Fiind gata proiectat un automobil tip sedan de lux, BMW a putut prezenta pieşei automobilul cu nume de „Phantom”. Pentru acesta s-a creat un nou sediu în Goodwood, oraşul Sussex, iar în fosta fabrică din Crewe se produc numai maşini sub marca Bentley, care au rămas de la firma Volkswagen.
Sursa: Material preluat şi adaptat de pe Wikipedia. 
2008 BMW M1 Concept




2009 BMW Vision 



2012 BMW i3 Concept



2012 BMW i8 Spyder Concept





Concepte inovatoare...pe două roţi




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu