Ferrari este un producător de maşini sport cu sediul în Maranello (Italia), care s-a fost lansat în anul 1929 de către Enzo Ferrari (n. 18 februarie 1898 – d. 14 august 1988), fost un pilot de curse auto.
Scuderia Ferrari este singura echipă de Formula 1 care a participat până
acum la toate ediţiile Campionatului Mondial de Formula 1. Scuderia Ferrari
este subordonată direct companiei Ferrari, care, la rândul ei, face parte din
grupul de companii Fiat.
Il Cavallino Rampante
"Căluţul cabrat" este cel mai cunoscut simbol, pentru toată gama de vehicule construite de Ferrari. La origine a fost simbolul familiei
Baracca, o familie nobiliară din Italia. Francesco Baracca, fiul conţilor
Baracca, a luptat în primul război mondial alături de Alfredo Ferrari, fratele
mai mare a lui Enzo, ambii fiind piloţi de vânătoare, căluţul fiind simbolul
escadrilei. După război, conţii Baracca i-au permis lui Enzo Ferrari să folosească
simbolul în memoria fiului lor dispărut în luptă. Acestuia i-au fost adăugate
fundalul galben, culoarea oraşului Modena, steagul Italiei în partea de sus,
precum şi literele S şi F, iniţialele Scuderiei Ferrari.
1929 – 1949
În primii patru ani de activitate, Scuderia Ferrari a avut parte de suportul
direct al companiei Alfa Romeo, însă retragerea companiei milaneze în 1933 l-a
aruncat pe Enzo Ferrari într-o profundă criză, de unde a fost ajutat să iasă de
către producătorul de pneuri Pirelli.
În 1938 Alfa Romeo cumpără echipa lui Enzo Ferrari şi îi schimbă numele în
Alfa Course. Deşi era în continuare manager, Enzo Ferrari depindea acum de
directorul tehnic al echipei, numit de către Alfa Romeo. Această situaţie nu i-a
convenit lui Enzo Ferrari şi a decis să plece de la Alfa Course.
Când a părăsit Alfa Romeo, Enzo Ferrari nu avea
dreptul de a construi automobile, însă încalcă contractul semnat şi proiectează
împreună cu inginerii săi modelul Ferrari Tipo 815, primul prototip Ferrari
construit vreodată. Cu Ferrari Tipo 815 are loc relansarea Scuderiei în cursele
auto, luându-se startul la Mille Miglia, în 1940.
Venirea războiului a pus punct activităţilor pentru o perioadă. Tot atunci
fabrica sa de la Modena fusese bombardată de aliaţi, fiind mutată la Maranello,
unde este şi astăzi. Odată cu pacea, Scuderia Ferrari şi-a reluat
activitatea şi în 1947 construieşte Ferrari 125, primul automobil fabricat
vreodată de Ferrari.
1950 – 1959
Rămaşi fară rivali, cei de la Ferrari au dominat sezoanele 1952 şi 1953,
reuşind primele două titluri mondiale în întrecerea piloţilor, ambele fiind
semnate de Alberto Ascari. Pe atunci campionatul constructorilor nu se
organiza. În aceiaşi perioadă, Alberto Ascari şi Ferrari au reuşit două recorduri,
care mai dăinuie şi astăzi. Mai întâi Ferrari a câştigat 14 curse consecutive
la care a participat, nouă dintre ele fiind ale lui Ascari.
În 1954 echipa a înregistrat un recul, neputând face faţă lui Juan Manuel
Fangio, care, în acel an, a condus pentru Maserati şi Mercedes Benz.
Falimentul echipei Lancia, la finele anului 1955, i-a făcut pe cei de la
Ferrari să cumpere şasiurile acesteia şi să le folosească în 1956.
Un al patrulea titlu mondial la piloţi a fost adus de către Mike Hawthorn în
1958, la volanul unui Ferrari 246 Dino, denumit aşa în memoria lui Dino
Ferrari, fiul lui Enzo Ferrari, decedat în 1956 de leucemie la doar 21 de ani
În anii ’50 Scuderia Ferrari nu a participat doar în Formula 1. Piloţii şi
inginerii de la Maranello erau an de an prezenţi la toate întrecerile auto de seamnă
din acei ani, încluzând aici Cursa de 24 ore de la Le Mans şi Mille Miglia.
Acest fapt s-a petrecut pentru că Enzo Ferrari avea un principiu: toate
automobilele pe care le construia trebuiau să participe la curse.
Scuderia Ferrari a dominat Campionatul Mondial de Automobile Sport,
înfiinţat în 1953, acolo unde a câştigat cinci dintre titlurile puse în joc în
perioada 1953 – 1958 inclusiv.
1960 – 1969
După un nou sezon, 1960, în care nu a reuşit să câştige nici un titlu
mondial, Ferrari, s-a prezentat la startul sezonului 1961 cu o maşină nouă,
Ferrari 156, revoluţionară din mai multe puncte de vedere şi care avea partea
frontală distinctivă, de unde şi porecla maşinii: Nas de rechin. Cu această
maşină, Ferrari a spulberat opoziţia în acel sezon
În 1961 s-a produs o premieră în Formula 1, Giancarlo Baghetti câştigând
Marele Premiu al Franţei, deşi a fost un debutant în Formula 1. Această
performanţă nu a fost egalată până în prezent.
Ultima parte a anilor ’60 a fost mai puţin prolifică pentru Scuderia
Ferrari, în ciuda numeroaselor maşini şi configuraţii de motoare folosite.
Situaţia avea să se schimbe în 1968, când Enzo Ferrari a vândut 50% din
acţiunile Ferrari concernului Fiat.
Aventura Scuderiei Ferrari la Le Mans a continuat şi în anii ’60, când a
câştigat şase curse consecutive între 1960 şi 1965, înainte ca Le Mans să
devină o afacere Ford pentru câteva sezoane. Victoriilor de la Le Mans li s-au adăugat şi titlurile din Campionatul Mondial de Automobile Sport din 1960,
1961, 1962, 1963, 1964, 1965 şi 1967.
În anii ’60 au fost câştigate şi trei curse la Targa Florio, în 1961, 1962
şi 1965.
1970 – 1979
Iniţial, cei de la Fiat l-au lăsat pe Enzo Ferrari să îşi conducă în continuare echipa de Formula 1 după cum credea acesta de cuvinţă, însă, mai târziu, în 1973, noii acţionari de
la Torino aveau să-l promoveze pe Luca di Montezemolo în postul de asistent personal
a lui Enzo Ferrari, iar noul asistent şi-a intrat în pâine prin
cooptarea în echipă a lui Niki Lauda, văzut la vremea aceea drept unul dintre
cele mai promiţătoare talente din Formula 1.
O altă mişcare inteligentă a lui Luca di Montezemolo a fost faptul că a
reuşit să îl convingă pe Enzo Ferrari să îl promoveze din nou în funcţia de
director tehnic pe Mauro Forghieri, cel care construise maşina care adusese
ultimele titluri mondiale câştigate de Ferrari la acea dată. Din nou di
Montezemolo a avut dreptate, pentru că soluţia abordată de Forghieri, una prin
care a amplasat transversal cutia de
viteze a maşinii, a adus echipei şapte titluri mondiale în perioada 1975 –
1979, un al optulea fiind ratat doar de atitudinea lui Niki Lauda.
În 1978 Ferrari a pierdut bătălia cu Lotus, echipa lui Colin Chapman având
avantajul folosirii efectului de sol, dar italienii au revenit la putere în 1979, când
Jody Scheckter a câştigat un nou titlu mondial pentru Ferrari, echipă care s-a
impus şi în campionatul constructorilor.
1980 – 1989
În 1982 Ferrari a câştigat un nou titlu mondial la constructori. Titlul similar pentru piloţi a fost ratat prin faptul că un
accident l-a ţinut departe de pistă în ultimele patru curse ale sezonului
pe Didier Pironi.
De fapt, 1982 a fost un an tragic pentru Ferrari. A fost anul în care Gilles
Villeneuve a suferit un accident fatal în timpul calificărilor pentru Marele
Premiu al Belgiei. Relaţia dintre Gilles Villeneuve şi Enzo Ferrari era una
deosebită, pentru că cel din urmă îl considera pe canadian...fiul său. Decesul
lui Villeneuve l-a făcut pe Enzo Ferrari, în vârstă de 84 ani, să se
retragă în sinea lui, preferând să stea din ce în ce mai mult ferit de ochii
opiniei publice.
Titlul mondial din 1982 a fost dublat de cel din 1983, tot la constructori,
însă la Maranello începea un nou declin.
Pe data de 14 august 1988, Enzo Ferrari deceda la vârsta de 90 ani, lăsând
în urmă cea mai respectată echipă de Formula 1 din toate timpurile.
Urmare a decesului său, Fiat îşi urca cota de acţiuni de la 50% la 90%,
restul de 10% fiind moştenite de Piero Lardi Ferrari, fiul nelegitim a lui Enzo
Ferrari.
1990 – 1999
Tripla Alain Prost – Nigel Mansell – John Barnard a readus Scuderia Ferrari
în top în 1990, când s-a bătut din nou pentru titlurile mondiale puse în joc în
acel an.
Evoluţia din 1990 a fost însă doar meteorică, iar după ea a început cea mai
neagră perioadă din istoria echipei în Formula 1, în perioada septembrie 1990 –
iulie 1994, nefiind câştigată nicio cursă.
Nefiind convinşi de capacităţile manageriale ale lui Piero Lardi Ferrari,
directorii de la Fiat i-au instalat la conducerea echipei pe Marco Piccinini şi Claudio Lombardi, schimbare care a agravat şi mai mult situaţia. Mai întâi, la finele
lui 1990, a plecat Nigel Mansell, iar după numai un an, cu o cursă înainte de
finalul sezonului, Alain Prost a fost concediat de Lombardi, pentru că francezul
şi-a permis să compare maşina cu un tractor.
Cum problemele erau din ce în ce mai mari, Fiat decide numirea lui Luca di
Montezemolo pe postul de preşedinte al Ferrari, marchizul urmând să se ocupe
direct şi de echipa pentru Formula 1. Mai
întâi, di Montezemolo a căutat un nou director sportiv care să îndeplinească
rolul pe care l-a avut el la Scuderia Ferrari în anii ’70 şi, după o discuţie
cu Bernie Ecclestone, s-a oprit asupra lui Jean Todt, un fost navigator de
raliuri. Numirea lui Jean Todt ca
director sportiv la Scuderia Ferrari a însemnat plecarea lui Claudio Lombardi,
locul acestuia fiind luat de Paolo Martinelli.
Cu Todt la conducere, Scuderia Ferrari a revenit rapid în lupta pentru
podium, iar Gerhard Berger a câştigat Marele Premiu al Germaniei din 1994,
urmat fiind de Jean Alesi, care a câştigat Marele Premiu al Canadei un an mai
târziu. În toamna lui 1995 a fost cooptat Michael Schumacher, campionul mondial
din Formula 1 în 1994 şi 1995, germanul urmând a fi secondat de către Eddie
Irvine.
După un an de tranziţie, în 1996, Scuderia Ferrari a revenit în lupta pentru
titlurile mondiale în 1997, însă
le-a pierdut pe ambele în ultima etapă.
2000 – 2006
În perioadă 2000 – 2004 au fost câştigate
zece titluri mondiale, din tot atâtea posibile, doborându-se record după record.
Practic, McLaren a fost singura echipă care a mai pus ceva
probleme în 2000 şi 2003.
Michael Schumacher a avut parte de un debut senzaţional în 2000, câştigând
primele trei curse ale sezonului, instalându-se în fruntea clasamentului. Sezonul s-a terminat pentru Michael Schumacher
exact aşa cum începuse, adică cu victorii la rând, de această dată fiind vorba
de patru, iar după cursa din Japonia, Michael Schumacher devenea campion
mondial al piloţilor, primul titlu reuşit de Scuderia Ferrari în acest
campionat după o pauză de 21 de ani.
Un nou titlu mondial a urmat în 2001, de această dată McLaren fiind doar un
adversar distant al celor de la Ferrari, iar în 2002 a urmat o veritabilă
demonstraţie de forţă a echipei care a câştigat 15 din cele 17 etape ale
sezonului, Michael Schumacher reuşind 11 victorii (record de victorii într-un
singur sezon), iar Rubens Barrichello alte patru. Monopostul Ferrari F2002,
folosit de Scuderia Ferrari în acel an, este considerat de mulţi drept cea mai
bună maşină de Formula 1 din toate timpurile.
Sezonul 2003 a debutat mai slab pentru Ferrari, fără nicio victorie în primele trei curse, dar odată introdusă noua maşină, Ferrari F2003
GA, nimeni nu a mai mai putut sta în calea lor.
2004 a fost, în mare, o reeditare a sezonului 2002: Ferrari a câştigat din nou 15 curse (13 prin Michael
Schumacher şi două prin Rubens Barrichello).
1952. Ferrari F-340
1962. Ferrari 250 GTO
1984. Ferrari-288-GTO
1987. Ferrari F-40
1994. Ferrari Testarossa 512
1995. Ferrari F-50
2002. Ferrari Enzo
2004. Ferrari F-430
2009. Ferrari F-458
2010. Ferrari Imola - Concept
2011. Ferrari FF
2011. Ferrari Aliante-Concept
2012. Ferrari F-12 berlinetta
2013. LaFerrari F-70
2014. Ferrari-LaFerrari
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu