joi, 25 iulie 2013

Salonul auto de la A, la Z: Dodge

    Dodge este un producător de automobile, mini-furgonete, suv-uri şi camioane cu sediul în SUA. Dodge aparţine de grupul Chrysler LLC, automobilele produse sunt vândute în peste 60 de ţări şi teritorii din lumea întreagă.

   1900 - 1901 John Francis Dodge şi Horace Elgin Dodge renunţau la construirea bicicletelor, orientându-se spre industria constructoare de maşini, mutând fabrica Dodge Brothers Bicycle & Machine din Detroit, în Michigan. Ei stabiliseră o înţelegere cu Henry Ford pentru a produce mai multe părţi mecanice pentru automobilul care a schimbat lumea, Ford Model T.  Orientarea lor corespundea cererii din industria automobilistică a vremii şi ei au ajutat la proiectarea motoarelor primelor Oldsmobile.

   1910 - Dodge produce primul său automobil şi anume Old Betsy. Armata Statelor Unite a comandat autovehicule Dodge pentru a le folosi în Mexic împotriva revoluţionarului Pancho Villa.

   În 1914, Dodge Brothers şi-au creat propria companie auto, pe care au numit-o Dodge Brothers Motor Vehicle Company. Primele modele aveau câteva similitudini cu Ford Model T, şi, datorită modificărilor – printre care manivela de pornire mai degrabă electrică - maşina a devenit foarte populară printre oamenii din clasa medie. Noile modele Dodge au fost un succes comercial.

   În 1916, locotenentul George S. Patton, călătorind cu un Dodge, a participat la ceea ce a fost probabil primul atac al unei „cavalerii mecanizate”. Fiabilitatea de care au dat dovadă maşinile Dodge, conduce la o relaţie strânsă cu armata SUA. Sloganul Dodge, de la acea vreme, „Dependable” (Fiabil) îi va determina pe proprietari să popularizeze termenul de „dependability” (Fiabilitate).

  În 1917 fraţii Dodge au început să construiască şi motoare de camioane, la început pentru armata Statelor Unite, în timpul primului război mondial, apoi şi pentru uz comercial, după ce s-a terminat războiul.

   1920 - Cei doi fraţi se sting din viaţă la doar câteva luni diferenţă unul de celălalt, datorită gripei spaniole.

   În 1925, Dodge Brothers Company a fost cumpărată de Dillon, Read & Company pentru 146 de milioane $ şi se spune că a fost cea mai mare tranzacţie din acea perioadă. Dillon Red a vândut, la rândul său, Dodge către Corporaţia Chrysler pe 31 iulie 1928.

   1930 - Componentele maşinilor Dodge sunt trimise pentru a fi asamblate în Europa. Tehnologia avansează prin implementarea unor noi standarde de confort. Camioanele Dodge devin foarte populare în Europa. Construcţia camioanelor este transferată în uzina Chrysler din Marea Britanie. Dodge lansează motorul „Straight 8”.

   1940 - Dodge produce autovehicule, componente şi motoare pentru avioane în timpul celui de al doilea război mondial. Se deschisă în Chicago o uzină imensă, de 180 de hectare, pentru construcţia de motoare. Dodge, datorită fiabilităţii şi încrederii de care se bucură, exportă 400.000 de camioane întreaga lume. Este introdus un nou model de camionetă, Pilot House. Dodge Powerwagons, folosite în timpul războiului, rămân în producţie drept vehicule militare şi civile până în 1970.

   1950 – Apare noul design ‘Forward Look’ , realizat Virgil Exner, cu aripi şlefuite, parbrize curbate şi mânerele uşilor ascunse. În 1953, Dodge construieşte legendarul motor Hemi V-8.

   1960 - Dodge progresează din punct de vedere tehnologic în continuare, introducând scaunul turnant pentru şofer şi frânele ajustabile. Dodge introduce camioanele pickup şi astfel, s-a mărit spaţiul protejat destinat încărcăturii. Fabrica Dodge I.C. Fields a promovat echipe pentru competiţia de maşini American I.C. Stock.
   Chrysler a fost preluată de British Rootes Group şi Simca, din Franţa, iar rezultatul a fost stabilirea Chrysler în Europa la sfârşitul anilor 1960. Brandul Dodge a fost folosit pentru vehiculele uşoare care erau înainte fabricate sub marca Commer, o filială a Rootes, şi pe versiunea monovolum şi pick-up ale Simca 1100. Cea mai cunoscută dintre acestea a fost Dodge serie 50, folosită foarte mult de către marile companii şi industria militară şi foarte rar văzută în afara Regatului Unit. După colapsul din Europa al companiei Chrysler în 1977, fabrica Doge şi anumite drepturi de a folosi numele au fost cumpărate de Renault, care a dus o campanie de rebranding pentru monovolume şi pentru camioane în 1980, ajungând în final să renunţe total la nume şi să folosească fabrica pentru producerea motoarelor.

   1980 - Omni primeşte motorizări mai puternice, inclusiv o versiune modificată, cu motor de 2.2 litri turboalimentat de Caroll Shelby. Este prezentat Dodge Ram cu tracţiune faţă. La sfârşitul anilor ‘80, clienţii cer introducerea în producţie a conceptului Dodge Viper. Camioanele Dodge concurează cu succes în Raliul Safari din Kenya în 1980.

   1990 - Dodge lansează modelul Dakota - prima cu soft-top pick-up. Sunt introduse – pachetul sport Ram pentru fanii camionetei şi mai este lansat Ram Quad Cab. Dodge lansează sportivul Viper. Sunt introduse Cummins Turbodiesels şi Dodge Big Rig.

   În 1998 Dodge, ca parte a grupului Chrysler, intră sub aripa companiei germane Daimler Benz sub numele de Daimler-Chrysler. Datorită unor pierderi majore Daimler a vândut grupul Chrysler în 2007, către Chrysler LLC, deţinută de Cerberus Capital Management.

   Din 2005, brandul Dodge a început să fie cunoscut în principal pentru camioanele sale, care cumulează 78% din vânzări. Dodge intenţionează să schimbe acest lucru prin introducerea noii Dodge Charger.

   Marca Dodge va fi promovată şi în Europa. În prezent, Viper este singurul vehicul marca Dodge de pe piaţă, dar Daimler Chrysler va începe o promovare mai puternică pentru modelele Caliber şi Nitro, cu o imagine masculină.

1948 - Dodge D-24 DeLuxe

1966 - Dodge Charger

1971 -  Dodge Challenger

2003 - Dodge Viper SRT10

2005 - Dodge Charger

2008 - Dodge Zeo Concept



2011 - Dodge Charger SRT8

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu