Ford s-a lansat într-o fabrică modificată
în 1903 cu 28.000 de dolari de la doisprezece investitori, în special de la John Francis Dodge şi Horace Elgin Dodge, care mai târziu, au fondat "Compania de
automobile a fraţilor Dodge".
Istoria maşinii avea să se schimbe pentru
totdeauna odată cu înfiinţarea Ford Motor Company, în anul 1903 - moment la
care Henry Ford deţinea 25.5% din acţiuni, devenind Vicepreşedinte şi Inginer
Şef. La început, fabrica Ford de pe Mack Avenue din Detroit producea numai
câteva maşini pe zi - cu doi sau trei oameni la fiecare maşină - cu componente
fabricate la comandă de către alte companii. Prima maşina construită de
companie a fost vândută pe 23 iulie 1903, iar Henry a devenit Preşedinte
şi, trei ani mai târziu, Acţionar Majoritar.
Henry Ford a avut 40 de ani când a înfiinţat compania Ford, care va avea
să devină una dintre cele mai mari şi mai profitabile companii din lume, fiind, de asemenea, şi printre puţinele
companii care au supravieţuit Marii Depresiuni.
Henry Ford a murit la reşedinţa sa din
Fairlane, în Dearborn, pe 7 aprilie 1947, la 11.40 pm. Avea 83 de ani. La
momentul morţii sale, inundaţiile provocate de râul Rouge River au produs o
cădere a curentului în zonă.
Ford este cea
mai mare companie din lume aparţinând unei singure familii, fiind în
managementul familiei Ford de mai bine de 100 de ani.
1900-1910
1903 - Compania Ford este înfiinţată cu 11 investitori. Este introdus primul model, Model A, denumit şi Fordmobile, 1708 maşini sunt produse.1904 - Ia naştere Ford Motor Company of Canada în Walkerville, Ontario.
1904 - Henry Ford se asociază cu Harvey Firestone de la Firestone Tires.
1906 – Ford devine cel mai vândut brand din S.U.A cu 8729 de maşini produse.
1908 – Este introdus Model T. Până în 1927 sunt produse 15 milioane de unităţi. Acest record a fost depăşit pentru prima oară de Volkswagen Beetle.
1909 – Ford Motor Company îşi deschide o filială în Anglia, numită Ford of Britain.
1910-1920
1911
– Ford deschide prima fabrică în afara Americii de Nord – în Manchester,
Anglia.
1913
– Prima linie de producţie pe bandă rulantă este introdusă la Fabrica de
asamblare Highland Park, mărind viteza de producţie a Modelului T de 8 ori.
1919
– Edsel Ford, preia funcţia de Preşedinte al companiei în locul tatălui său,
Henry.
1920-1930
1921
– Producţia creşte la 1 milion de maşini pe an, aproape de 10 ori mai mult
decât Chevrolet, al 2- lea cel mai vândut brand.
1922
– Ford achiziţionează Lincoln Motor Company pentru 8 milioane de dolari.
1925
– Ford introduce avionul Ford Tri-Motor pentru servicii aeriene.
1926
– Este fondat Ford Australia, în
Geelong, Victoria.
1927
– Producţia Model T se încheie, Ford introduce următoarea generaţie de Model A,
la Complexul Rouge.
1929
– Ford îşi recâştigă locul fruntaş în producţie, aceasta apropiindu-se de 1.5
milioane de maşini.
1930-1940
1931
– Ford şi Chevrolet încep să alterneze ca lideri în producţia de automobile din
S.U.A, în bătălia pentru a vinde în timpul Marii Crize Financiare din 1929.
1932
– Ford introduce un bloc motor în 8 cilindri dispuşi în V.
1936
– Se lansează modelul Lincoln Zephyr.
1937
– Consulul german l-a decorat pe Henry Ford, la Cleveland, cu cea mai înaltă
distincţie militară germană care putea fi oferit unui cetăţean străin.
1940-1950
1941
– Este prezentat modelul Lincoln Continental. Ford începe să construiască
“jeep-uri” cu scopuri generale pentru armată.
1943
– Edsel Ford moare de cancer la vârsta de 49 de ani, Henry Ford preia
preşedinţia companiei.
1945
– Divizia Lincoln şi Mercury sunt grupate într-una singură.
1945
– Whiz Kids, foşti ofiţeri ai armatei americane, sunt angajaţi să revitalizeze
compania. Se reia producţia de automobile.
1947
– Henry Ford moare de hemoragie cerebrală la vârsta de 83 de ani, controlul
companiei se va concentra în mâna lui Henry Ford II.
1948
– Este prezentat autocamionul F-1, precum şi un nou model Lincoln Continental.
1949
– Ford introduce o serie de modele postbelice, cea mai cunoscută fiind Woody,
un station wagon (combi) foarte popular.
1950-1960
1956
– Este introdus Lincoln Continental Mark II de 10.00 USD.
1957
– Ford lansează în toamna anului gama de modele Edsel, pe care le retrage de pe
piaţă la un timp foarte scurt. Ford este cel mai vândut brand cu 1.68 milioane
automobile.
1960
– Sunt introduse Ford Galaxie şi compactul Ford Falcon
1964
– Ford Mustang crează un nou segment, pony car; Ford GT40 provoacă Ferrari şi
Porsche la LeMans.
1965
– Vânzările Ford în S.U.A ajung la 2 milioane de unităţi.
1965
- Ford Galaxie 500 LTD debutează pe piaţă, făcându-i-se reclamă ca fiind mai
puţin gălăgioasă decât un Rolls Royce.
1966
– Apare Modelul sport Ford Branco.
1967
– Se întemeiază Ford of Europe.
1968
– Lincoln Mark Series este introdusă pentru a concura cu Cadillac Eldorado.
1970-1980
1970
– Ford îşi deschide o filială care să acopere zona Asia-Pacific.
1972
– Sunt introduse centurile de siguranţă retractabile.
1973
– Vânzările Ford ajung la cea mai mare cifră din toate timpurile, 2.35 milioane
de maşini produse.
1974 – Debutează Ford Mustang II.
1974 – Debutează Ford Mustang II.
1975
– Apar Ford Granada şi Mercury Monarch.
1979
– Ford achiziţionează 25% din Mazda.
1980-1990
1981
– Sunt create Ford Escort şi Lincoln Town Car.
1984
– Sunt prezentate Ford Tempo şi Mercury Topaz.
1985
– Este lansat numele de Merkur, bazat pe câteva maşini europene de succes.
1985
– Este introdus Ford Taurus.
1987
– Ford achiziţionează pachetul majoritar de acţiuni de la Aston Martin, Lagonda
şi Hertz Rent-a-Car.
1988
– Este scos pe piaţă Ford Festiva, construit în Coreea de Kia.
1989
– Ford obţine controlul asupra prestigiosul producător britanic de maşini
sport, Jaguar. Este este prezentată Mazda MX-5 Miata
1990-2000
1990
– Ford Aerostar este aleasă Camioneta Anului, în timp ce Lincoln Town Car este
Maşina Anului, ambele în Statele Unite.
1990
– Producţia gamei Merkur este întreruptă.
1991
– Este lansat Ford Explorer, transformând tradiţionalul, ruralul şi recreaţionalul SUV
într-o populară maşină de familie.
1992
– Ford Taurus devine cea mai bine vândută maşină a Americii, destituind-o pe
Honda Accord.
1994
–Producţia modelelor Ford Tempo şi Mercury Topaz sunt întrerupte – fiind
înlocuite cu Ford Contour şi Mercury Mystique.
1994
– Ford Aspire înlocuieşte Festiva, devenind prima maşină din clasa ei care să
ofere în dotarea standard două airbaguri şi, opţional, ABS.
1995
– Este introdusă prima maşină cu tracţiune pe faţă, motor V8 de 4.6l, Lincoln
Continental.
1995
– Este produsă noua mini furgonetă Windstar, cu tracţiune pe faţă.
1996
–Producerea Jaguar-ul XJS cu motor V12 este întreruptă. Sunt introduse
variantele remodelate ale lui Ford Taurus şi Mercury Sable. Ieşirea de pe piaţă
a Chevrolet Caprice lăsa întreaga piaţă a cestui segment sub controlul Ford
prin modelul Crown Victoria.
1997
– SUV-ul Ford Expedition înlocuieşte Ford Bronco. Este introdus pe piaţă Mercury
Mountaineer. Apar noile generaţii de
Ford Escort şi Mercury Tracer. Producţia
modelor Ford Aerostar, Ford Probe, Ford Thunderbird, Mercury Cougar, Mazda MX-6, şi Ford Aspire sunt
oprite, fără a fi înlocuite imediat.
1998
– Lincoln Navigator crează o clasă SUV de lux.. Este ultimul an de producţie al
modelului Lincoln Mark VIII.
1999
– Ford cumpără divizia de automobile de la Volvo. Bill Ford devine Preşedintele
Consiliului de Conducere, înlocuindu-l pe Jacques Nasser. Un model mai mic şi sport Mercury Cougar este
reintrodus cu tracţiune pe faţă. Este
formată echipa de Formula 1 Jaguar Racing, la cârma căreia se afla Jackie Stewart. Apar două modele pick-up distinctive, F-Series
Super Duty (F-250, F-550). Este introdus Ford Excursion, care a fost cel mai
mare SUV vândut vreodată.
2000-2010
2000
– Ford cumpăra brand-ul Land Rover de la BMW. Sunt introduse Lincoln LS şi
Jaguar S-Type, împreună cu o variantă îmbunătăţită a Ford Taurus şi Mercury
Sable. Lincoln LS devine maşina anului 2000.
2001
– Este introdus modelul Ford Thunderbird cu un stil retro, bazat pe platformele
DEW98, folosite şi la Lincoln LS şi
Jaguar S-type, aceasta fiind aleasă
maşina anului 2002.
2002
– Se încheie producţia Lincoln Continental, după mai bine de 5 ani. Este
introdus Jaguar X-Type.
2003
– Cea dea 100-a aniversare a Ford Motor Company. Este lansat Ford GT, împreună
cu ediţiile centenare ale încă câtorva modele.
2004
– Jaguar Racing este vândută celor de la Red Bull Gmbh. A fost retrasă Mazda
B-series de pe piaţa americană. Este introdus primul SUV hibrid Ford Escape.
Schimbări majore la Ford F-150 şi introducerea modelelor: Lincoln Mark LT, Ford
Freestar şi Mercury Monterey, înlocuind Ford Windstar şi Mercury Villager.
2005
– Apare un model recondiţionat al lui Ford Mustang, cu un stil retro, celui din
1960. Sunt introduse Ford Five Hundred, Mercury Montego şi Ford Freestyle. Se
încheie producţia la Mercury Sable, iar producţia Ford Taurus este limitată
doar pentru firme de închiriere, taxi şi alte vânzări rapide.
2006
– După 20 de ani de producţie, Ford Taurus iese din schemă. Sunt introduse Ford
Fusion, Mercury Milan şi Lincoln Zephyr. Se termină producţia Ford Freestar şi
Mercury Monterey, fără a fi înlocuite..
2007
– Ford raportează pierderi de 12.7 miliarde de dolari pentru anul 2006. Sunt
lansate Ford Egre şi Lincoln MKX. Ford prezintă conceptele Ford Interceptor şi
Lincoln MKR. Ford Five Hundred, Ford Freestyle şi Mercury Montego sunt
înlocuite cu Ford Taurus, Ford Taurus X şi Mercury Sable. Ford vinde Aston
Martin unui consorţiu Britanic şi anunţă planurile de vânzare a Jaguar şi Land
Rover.
2008
– Ford vinde Jaguar şi Land Rover celor de la Tata Motors şi anunţă că
intenţionează să vândă Volvo.
Ford în România
Începuturile Ford Motor Company şi-a
început relaţiile cu România în anul 1928, atunci când Andrei Popovici,
secretarul Legaţiei Române la Washington, îi decernează lui Henry Ford un înalt
ordin al Casei Regale ca “binefăcător al omenirii, pentru dezvoltarea industriei,
a relaţiilor sociale şi internaţionale”. În 1931, Ford deschide o firmă de
vânzări în România, iar un an mai târziu, în 1932, Guvernul României comunică
filialei Ford din Anglia (care patrona firma din România) disponibilitatea de a
deschide la Bucureşti o linie de asamblare.
În 21 martie 2008, Ford a preluat oficial Automobile Craiova, promiţând o investiţie de 700
de milioane de USD în decurs de patru
ani şi angajarea a 9.000 de oameni. În ianuarie 2010, Ford a realizat un
împrumut în valoare de 400 milioane euro de la Banca Europeană de Investiţii,
garantat de statul român în proporţie de
80%. Creditul va fi folosit
pentru cofinanţarea unui proiect de dezvoltare a unui motor cu emisii reduse de
dioxid de carbon şi a producţiei ulterioare la uzină din Craiova.
1902- Henry Ford 999 Race
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu